Přednášky dějin hudby v Krajské knihovně Vysočiny se zaměřují na různá období, žánry a osobnosti dějin (nejen) klasické hudby. V uplynulých dvou semestrech Univerzity volného času jsme vyšli ze dvou výročí: 200. výročí narození Bedřicha Smetany (1824-1884) bylo podnětem pro kurz „Smetana 200: Bedřich Smetana v dějinách české hudby a kultury“ a výročí první novočeské opery Dráteník (dopsané roku 1825) bylo podnětem pro kurz „Fenomén opera: dějiny klíčového žánru západní hudby“. Už při přípravě na první kurz mě napadlo, že by bylo dobré doprovodit ho koncertem, který bude – podobně jako přednáška – příležitostí k aktualizaci uměleckého odkazu B. Smetany z pozice výkonného umělce.
O hudbě lze sice mluvit, přibližovat její struktury a kontexty, v posledku by ale vše mělo sloužit prohloubenému vnímání krásy této výjimečné a nenahraditelné umělecké formy. Klavírista Daniel Jun se mnou koncipoval dramaturgii prvního koncertu nejen jako zajímavý dokumentární exkurz do klavírní hudby B. Smetany a jeho současníků, ale také jako příležitost se z pozice umělce vyjádřit k technickým i emocionálním a osobnostním výzvám hudby této doby. V příjemném prostředí prostoru „Na Schodech“ se tak odehrál téměř klubový komorní koncert spojující hudbu, která prohlubuje slovo, a slovo, které nachází vyjádření v hudbě.
Úspěch prvního koncertu nás přivedl k myšlence v této praxi pokračovat: vycházíme totiž z přesvědčení, že umění se nepoznává jen povídáním „o“ něm, neboť samo představuje jedinečnou cestu poznání lidského údělu „skrze“ tuto vlastní formu. Povídání „o“ něm by mělo informovat v původním etymologickém smyslu toho slova, totiž „tvořit uvnitř“ (z lat. in-formare): vytvářet struktury významu a lidské otevřenosti, v nichž hudební sdělení spoluutváří naši vnímavost vůči skutečnosti. Navíc, i v záplavě dostupné a vycizelované reprodukované formy jsou živé koncerty nenahraditelným setkáním s uměním, které se tvoří v dialogu umělce a jeho nástroje, ale samozřejmě i v dialogu mezi umělcem a posluchači.
V tomto roce tak uspořádáme ještě koncert, který spojuje novoroční a masopustní tradici „lehčí“ hudby s operními áriemi v podání flétnisty a zpěváka D. Pavelky. Smysl celého projektu je nejen udržovat srozumitelnost hudební a kulturní tradice, ale nabízet poklad (nejen) klasické hudby každému, kdo o to projeví zájem.
Mgr. Tomáš Jajtner, Th.D., Ph.D.