-

Evropská avantgarda 20. století a její vztah k literatuře III.
Extrémy tvůrčí i reprodukční atrakce Hudba je komponována z hlediska teorie pravděpodobnosti (např. John Cage). Vztah literatury, řeči nebo textu a hudby se zde uplatňuje minimálně nebo je pokusem o vytvoření „nového kontrapunktu slova a hudby bez vzájemných vztahů“ (Luigi Beri).…
-

Evropská avantgarda 20. století a její vztah k literatuře II.
Elektronická, konkrétní hudba, aleatorní, „for tape“ Elektronická hudba se datuje od r. 1951, kdy vzniklo studio pro elektronickou hudbu v Kolíně nad Rýnem (působil zde skladatel Herbert Eimert). Probíhají experimenty s elektronickými nástroji (Martenotovy vlny, Hammondovy varhany, syntezátor) a možnostmi zvukového studia.…
-
Evropská avantgarda 20. století a její vztah k literatuře I. Dodekafonie, seriální hudba, Nová hudba
„Avantgardní“ dodekafonikové („webernisté“) Pierre Boulez (1925–2016) byl dirigentem mnoha hudebních těles, mj. BBC Symphony Orchestra a New York Philharmonic. V roce 1990 a znovu o dvacet let později vystoupil na Pražském jaru. V roce 2009 převzal na Janáčkově akademii múzických…
-
Národní školy v hudbě 20. století a jejich vztah k literatuře
Jde o stadium vývoje hudební tvorby u jednotlivých národů, kdy se v souvislosti s národním programem individualizuje hudební řeč zároveň s kultivací folklorních podnětů.
-
Závěrem ke vztahu literatury a hudby v období romantismu v českých zemích
Zatímco národní a literární obrození se začalo zvolna projevovat na přelomu 18. a 19. století, skutečná česká hudba v té době ještě neexistovala, přestože právě řada skladatelů dosahovala pozoruhodné umělecké úrovně podstatně převyšující plody první české novodobé literatury.
-
Česká moderní národní hudba: Zdeněk Fibich
Programními a dramatickými díly na velké náměty světové literatury a moderně obnoveným útvarem scénického melodramu dokázal obohatit českou hudbu Zdeněk Fibich (pův. jm. Zdenko, Antonín Václav; 21. 12. 1850, myslivna u Všebořic – 15. 10. 1900 Praha).
-
Česká moderní národní hudba: Antonín Dvořák
II. Antonín Dvořák Proniknout svou tvorbou do zahraničí se v ještě větší míře podařilo Smetanovu mladšímu současníkovi Antonínu Dvořákovi (1841–1904), jenž dokázal při své senzitivnosti a smyslu pro zvuk otevřít nové charakteristické oblasti české lyriky a stylizovat hudební podněty moravských…
-
Česká moderní národní hudba
I. Bedřich Smetana (1824–1884) Zakladatelem české moderní národní hudby byl Bedřich Smetana, jenž svou tvůrčí osobností prokázal, že široce a velkoryse založená národnost spočívá mj. i na moderní stylizaci charakteru národní hudby a na správné hudební deklamaci české řeči při…
